måndag 7 december 2009

Landskapsbild



Landskaps bild

Efter att sett igenom alla de här fina landskapsvideorna från moderskeppet så tänkte jag prova alltihopa i princip. Jag tog en fin bild med himmel och tulpaner som jag rätade upp lite, då horisonten var bara aningen sne. Använde Ruler-tool.
Nu kände jag för att mörka ner min bild en aning. Så jag använde Levels i ett adjustment-layer. Jag drog ner ljuset till det mörkare, tycker dock att blommorna måste lyftas fram lite mera. Så jag målade bort lagret på blommorna med Brush. Jag kör på Curves denna gången för att lyfta fram kontrasten på blommorna. Så i efterhand målar jag bort himlen från detta lagret denna gången.
Nu blev dock övergången mellan himmel och jord konstig. Ser ut som att gränsen var ditklistrad eller liknande. Så vi använder gradient tool för att göra lite övergång mellan färgerna. Det ser något mer realistiskt ut. Jag är dock inte nöjd med fokusen på blommorna ännu. Jag kör ett lager till där jag målar bort himlen ifrån lagret igen i efterhand. Jag använder Color balance nu istället i ännu ett adjustment-layer. Det blir bra färger när jag höjer ljuset från de röda, gröna och gula färgerna, med låg opacity däremot. Dock ser horisonten lika konstig ut igen......
Den tar ju slut väldigt plötsligt, jag änvänder dodge tool och gör horisonten ljusare. Den går ihop med himlen bättre då. Nu är jag nöjd med ljuset och färgerna. Dock ligger bildens fokus fortfarande på himlen då det är mycket mer av himlen än land på bilden. Så jag tror till och med att jag klipper bort lite av himlen. Det blev skitbra i min mening!
Jag avslutar med att göra himlen lite blåare med color balance igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar