måndag 14 december 2009

Grunge






Jag tog bilden på den ensamma tösen i trappen. Lade dit en ny bild på en himmel som jag fick att lysa igenom med Color burn. La den på sne också för att ge det hela en onaturlig look. Så att horisonten blev lodrät alltså. Sedan lägger jag in en bild på en klassisk klocka. Som jag ändrar perspective i. Denna gången använder jag color dodge och får en metallisk och gyllene färg på klockan. Vilket lyser i hennes ansikte också efter att jag grejat med opacity och flow en aning. Efter att ha placerat klockan lite bättre så är jag missnöjd med färgerna på den lodräta himlen. Den måste synas mera. Jag sänker flow och opacity lite granna på klockan för det funkade mest som jag ville. Nu vill jag få in lite random mönster att täcka över hela bilden. Så jag tar en bild på en röd ros som jag tänkte göra om lite. Jag använder filtret Rough pastels och gör bilden lite mer ”linjig” (ett nytt ord). Nu ska jag andra färgerna på rosen en aning. Med black & white, color balance och sedan blending verktyget Pin light. Sedan placerar jag den halvt genomskinliga gråa rosen så attt hennes ansikte omges av en annorlunda ros-silluett. Nu vill jag dock maska bort effekten lite, då lägger jag till en Lagermask på rosen och sedan suddar ut med en väl vald brush. Jag väljer en slumpmässig och scratchig pensel suddar ut lite av effekten runt ansiktet på henne. Jag gör likadant på lagret med klockan då den snor lite av fokusen också.
Jag tänker göra pricken över i genom att fixa hennes ansikte lite. Få ansiktet att lysa och hennes ögon att se ljusare ut. Använder dodge tool på hennes ögon och tänker måla dit lite kontrast på hennes läppar med en brush inställd med soft light. Hennes ögon ser mycket renare och mer i fokus nu. Det är SNYGGT! Jag är faktiskt SJUKT NÖJD med denna bilden. Den är varm och stämningsfull medans den ändå ser sorglig ut. Jag avslutar med en filtereffekt på endast hennes ögon. Använder Diffuse glow så att ögonen glittrar. Jag vill ju trots allt att bilden ska vara onaturlig.
Nu är jag fett nöjd och slår ihop lagrerna och avslutar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar